Целина: Ползи, прием, свойства

Целина на пръчици

Целината е изключително полезно растение, което много често бива пренебрегвано от голяма част от домакинствата. Тя е от семейство сенникоцветни, заедно с магданоза и копъра. Благодарение на лечебните свойства, които целината притежава, тя често се използва в народната медицина за лечение и профилактика срещу редица заболявания.

Не спирайте да четете, за да научите повече за това какво представлява самото растение, какви ползи и лечебни свойства притежава, както и съществуват ли странични ефекти при консумацията на целина.

Какво представлява целината и за какво се използва

Поле засято със Целина

Целината, позната още като керевиз или кервиз, е двугодишно тревисто растение от семейството на моркова и магданоза. В природата расте сред заблатени и влажни места, както и във влажни пясъци. В България е разпространен по цялото черноморие и по поречията на река Дунав, Марица и Струма. Среща се и в цяла Европа, с изключение на най-северните райони.

Растението достига на височина до 1,5 метра и има кухо и силно разклонено стъбло. Най-използваните части са коренът, плодовете и листата на растението, като по-рядко се използват и стъблата. Корените на целината се вадят през месеците септември – декември. Не се сушат, а се съхраняват във влажен пясък. При нормални условия керевизът може да се съхранява в продължение на седем седмици при температура от 0 до 2 градуса. Листата на растението се използват в кулинарията, като се берат по време на растежа му.

Целината се използва също и в диети за отслабване, като източник на нискокалорични диетични фибри. Използва се широко по целия свят и като зеленчук, който придава свежест на ястията.

Хранителен състав на целината

Нарязана целина в чиния

В корените и листата на целината се съдържат ценни:

  • аминокиселини;
  • аспаргин;
  • тирозин;
  • каротин;
  • никотинова киселина;
  • микроелементи.

Целината е богата и на:

  • витамини от група B (тиамин, рибофлавин);
  • витамини K и E;
  • провитамин A и аскорбинова киселина.

Освен това в нея се се съдържа също немалко количество:

Накълцана целина

  • калций;
  • натрий;
  • калий;
  • магнезий и други видове минерали.

Специфичният вкус на растението се дължи на наличието на апиол.

Лечебни свойства на целината

Целината е растение с множество лечбни свойства:

  • Бори се с холестерола – сокът от целина е доказано ефективен за понижаване на нивата на холестерол в кръвта;
  • Има слабителен ефект – естественият слабителен ефект на целината регулира перисталтиката на червата и улеснява извеждането на отпадните вещества от организма, като го прочиства и облекчава;
  • Действа като естествен диуретик – сокът от целина действа и като естествен диуретик. Това е много полезно както за хипертониците, така и при охлаждане в топли дни и помещения;
  • Има противовъзпалително действие – целината се препоръчва при ревматоиден артрит, остеоартрит, подагра, астма и бронхит;
  • Подпомага функцията на бъбреците – ускорява работата на бъбреците, което спомага за извеждането на преработените вещества от организма и спомага за нормалната функция на пикочните пътища.
  • Възстановява електролитния баланс и има хидратиращ ефект.
  • Регулира баланса на pH-то в кръвта, което е от съществено значение за цялостното здраве.
  • Балансира стомашните киселини и подпомага работата на метаболизма.
  • Подпомага здравината на костите.

Връзка Целина

Какви са ползите от консумацията на целина

Целината е източник на витамини A и B. Това спомага за задоволяване на голяма част от дневните нужди на човешкото тяло. Консумацията на целина е полезна за сърцето и кръвоносните съдове, защото намалява риска от инфаркт и инсулт. Тя спомага и за елиминирането на излишните течности от организма, като това я прави полезна при инфекции на пикочните пътища.

Кервизът намира своето приложение и при лечение на рани и изгаряния, благодарение на антибактериалните свойства, които притежава. Има лечебно действие срещу кожни проблеми, като акне, псориазис и витилиго. Една чаша от 156 грама целина съдържа 64 микрограма витамин K или още казано около 80 % от нужното дневно количество. Ето още няколко от най-изразените ползи на растението, като можете да посетите и тази статия за още информация:

Подобрява храносмилането и помага в борбата с килограмите

Целината е много полезна за здравето, като действа благоприятно на храносмилането. Диуретичните свойства, които притежава, се дължат на наличието на калий, апиол и аспарагин в нейния състав. Най-полезна е, когато се консумира в суров вид. Полезна е при стомашни заболявания, затлъстяване, ревматизъм и е отличен зеленчук, който да добавите в диетата си за отслабване.

Бутилка със целина

Намалява възпаленията в тялото

Антиоксидантите са тези, които предпазват клетките, кръвоносните съдове и органите от оксидативно увреждане. В стъблото на целината се съдържат витамин C, флавоноиди, както и още 12 вида антиоксиданти. Растението е чудесен източник на фитонутриенти, за които е доказано, че намаляват възпалението на стомашния тракт и кръвоносните съдове. В целината и семената ѝ са налични около 25 противовъзпалителни съединения, които защитават организма.

Регулира кръвната захар

Целината съдържа витамините A, C и K, както и минералите калий и фолат. Тя е с ниско съдържание на натрий. Поради нейния нисък гликемичен индекс, тя има бавен и постоянен ефект върху кръвната захар.

Грижи се за здравето на черния дроб

Според специалисти, диета, включваща консумацията на целина, може да бъде от полза за хора, страдащи от натрупвания на мазнини в черния дроб или други чернодробни заболявания.

Нарязана и в купичка целина

Помага за предотвратяване на язви

Съдържанието на етанол в целината предпазва лигавицата на храносмилателния тракт от образуването на болезнени язви. Етанолът попълва изчерпаните нива на стомашна слуз, необходима за лигавицата на стомаха, за да се предотврати образуването на рани. Изследователите смятат, че благодарение на наличието на полезни химически съставки, целината подобрява здравето на стомаха, дебелото и тънките черва.

Понижава високото кръвно налягане

Екстрактът от семена от целина има антихипертензивни свойства, които спомагат за намаляване на високото кръвно налягане, един от най-големите рискови фактори за коронарните сърдечни заболявания.

Начини на приложение и консумация

Външно целината може да се прилага под формата на мехлем за рани, направен от листата на растението. Вътрешно под формата на сок, за директна консумация, като отвара, подправка към множество ястия и напитки, както и в суров вид.

Сок от целина

Сок от Целина

Прясно изцеден сок от целина – по 1 ч.л на ден, за стимулация на апетита. Ако ви е интересно и искате на научите повече, прочетете нашата статия “Как се прави сок от целина. Ползи и калории”

Отвара от целина

Рецепта 1: В 1 литър вода се варят 2 глави целина за около 20 минути. След изстиване, отварата се прецежда и се пие по 1 супена лъжица по време на хранене.

Рецепта 2: В 0,5 литра вода се варят 2 супени лъжици настърган корен от целина за около 15 минути. Получената отвара се приема по 1 винена чаша, 4 пъти на ден преди хранене. По желание може да се комбинира с лимонов сок.

Предозиране и странични ефекти при консумация на целина

Честата консумация на целина може да доведе до стомашно-чревни проблеми. Поради високото съдържание на фибри, растението може да навреди на стомаха ви. Сред страничните ефекти са подуване, газове, диария или коремни спазми.

Прекомерната консумацията на целина може да ви изложи и на опасност от интоксикация, тъй като зеленчукът има способността да абсорбира пестицидите. В малки количества те не вредят на човешкия организъм, но в големи дози могат да създадат сериозни проблеми. Някои от тях могат да раздразнят кожата, други да причинят стомашни проблеми или дори натравяне.

Свежа зелена Целина

И не на последно място, естествените химикали в целината могат да попречат на способността на тялото да използва правилно йода, който получава. Щитовидната жлеза разчита на йода, за да функционира правилно и да произвежда хормони. Когато йодните нива спаднат, щитовидната жлеза се разширява и това може да доведе до развитието на ендемична гуша. Доказано е, че прекомерната консумация на целина води до йоден дефицит в организма, така че е препоръчително да внимавате с количествата, които приемате.

Заключение:
Целината е изключително полезна. Тя е чудесен източник на мощни антиоксиданти, които защитават клетките, кръвоносните съдове и органите от оксидативно увреждане. В целината се съдържат много полезни витамини и минерали. Тя има диуретични, антисептични, апетитовъзбуждащи, освежаващи и тонизиращи свойства.

Въпреки всички нейни лечебни ползи, препоръчително е да внимавате с количествата целина, които ядете. Не забравяйте, че прекалената употреба на всяко нещо, независимо колко полезно е то, може да предизвика редица сериозни увреждания и нежелани алергични реакции!

Вашият коментар