Пролетна умора: какви са симптомите и как най-лесно да се справим

уморен човек

Познатата пролетна умора е състояние, за което всички сме чували и за което започва активно да се говори с първите признаци на пролетта. Мнозина изпитват различни неразположения през първите по-топли месеци. В действителност обаче всеки разбира това състояние по собствен начин. Всеки организъм реагира различно и това е причината да има редица разнородни дефиниции и симптоми на пролетна умора. Затова нека заедно да разгледаме най-честите ѝ прояви и начините да се справим успешно с тях.

Какво е пролетната умора?

Важно е да знаем какво представлява пролетната умора, за да сме сигурни, че точно тя е причината за проблемите. От една страна, понякога забравяме, че може да страдаме именно от нея и прибързано решаваме, че сме болни. От друга страна, има опасност с лека ръка да отхвърлим признаци на заболяване, защото удаваме всяко неразположение на досадната пролетна умора. Универсална дефиниция за това състояние обаче няма. Нужно е човек да следи здравословното си състояние и да разчита сигналите на тялото си. Имайте предвид, че пролетната умора обичайно продължава не по-дълго от 3 седмици. При по-упорити и продължителни състояния, вероятно се касае за различен проблем и е добре да се посъветвате с лекар.

човек спи на пейка

Предполага се, че пролетната умора се дължи на промяната в съотношението на светлата и тъмната част на денонощието и връзката им с хормоналния баланс. Отделянето на серотонин, един от т.нар. хормони на щастието, е свързано с дневната светлина. През зимата денят е по-кратък и в организма се отделя по-малко серотонин. За сметка на това мелатонинът, който регулира съня, се отделя при липса на светлина, затова и нивата му са по-високи през зимата. Резкият преход между сезоните не дава на тялото достатъчно време да се приспособи. Резултатът е физическо неразположение с характерна липса на енергия, което наричаме пролетна умора.

пролетна умора

Симптоми на пролетната умора

Както казахме, това състояние е строго индивидуално и зависи от здравословното състояние на човека и неговата чувствителност. Въпреки това има определен набор от най-чести оплаквания, които се появяват в периода март-април и засягат значителна част от населението по нашите географски ширини и на север. Ето ги и най-разпространените симптоми на пролетната умора:

  • Отпадналост и обща липса на енергия

Това е най-честият проблем, от който произлиза дори името на състоянието. Пролетната умора сякаш спира притока на енергия и предизвиква постоянна сънливост. Сънят не ни е достатъчен, дори да не сме станали рано.

умора

  • Разсеяност

Сънливостта от своя страна ни прави разсеяни. Не успяваме да се концентрираме и допускаме грешки на работното си място. Пропускаме важни задачи, но не намираме сили да се съсредоточим и да разрешим проблемите.

  • Липса на работоспособност

Комбинацията от умора и разсеяност рязко намалява работоспособността ни. Работните задачи обаче не стават по-малко. В резултат се чувстваме претоварени, дори задълженията и отговорностите ни да не са нараснали. Когато не успеем да покрием ангажиментите си, влизаме в порочен кръг на енергиен дефицит и натрупани задачи, който влошава и емоционалното ни състояние.

липса на работоспособност

  • Уморен вид: тъмни кръгове под очите, липса на руменина, косопад

Пролетната умора си личи и по външния вид. Лицето ни е уморено и няма свеж вид. Появяват се тъмни кръгове под очите, дори да сме спали достатъчно. По бузите ни няма руменина и сме по-бледи от обичайното. При някои хора се появява дори косопад, заради липсата на полезни вещества, които да подхранват косата.

  • Главоболие

Честото главоболие е един от най-характерните симптоми на пролетна умора. То е свързано с усилията, които полагаме да се съсредоточим и да функционираме в нормалния си ежедневен ритъм. При това състояние обаче, всяка задача изисква повече труд и ни изморява още повече. Тази илюзорна преумора предизвиква главоболие.

главоболие

  • Раздразнителност, напрежение и лошо настроение

В крайна сметка пролетната умора повлиява сериозно и на емоционалното състояние. Неспособността да се справим с обичайните си задачи ни прави лесно раздразнителни. Всеки допълнителен фактор, който ангажира вниманието ни, предизвиква напрежение и дори гняв. Цялостното ни настроение е лошо, а излъчването – неприветливо, дори да няма конкретен повод за това.

стрес

Как да се справим с пролетната умора

Трябва да имаме предвид, че пролетната умора не е заболяване и не трябва да подхождаме към нея по този начин. Ако се отнасяме към организма си все едно е болен, единствено ще влошим ситуацията. Пролетната умора е временно състояние. Можем да предприемем конкретни мерки, които да облекчат симптомите и да ни помогнат по-бързо да се адаптираме към новия сезон. Най-важното е да не се опитваме съществено да променим начина си на живот. По този начин ще се подложим на още по-голям стрес. Вместо това трябва да наблегнем на дейностите, които ни карат да се чувстваме добре. Ето някои идеи как по-бързо да преодолеем пролетната умора и да влезем в по-здрав и жизнен ритъм.

  • Редовни упражнения и физическа активност

упражнения

Спортът определено има огромен ефект върху пролетната умора. Той ни дава възможност да освободим натрупаното напрежение. Упражненията ни разсейват и ни дават усещане за цел, която да постигнем.

Тонус

Когато спортуваме, повишаваме тонуса си по най-естествения начин. Физическата активност подобрява кръвообращението, а то и притока на кислород. Това дава по-голяма енергия и ефективно бори пролетната умора.

тонус

Чист въздух

Дори най-леките упражнения помагат, когато ги правим навън на чист въздух. Причината е, че застоялият и мръсен въздух изисква повече усилия от страна на организма, което ни изтощава излишно.

  • По-лека храна

лека храна

Пролетта е идеалното време да започнем да се храним по-здравословно. На пазара се появяват повече плодове и зеленчуци, с които можем да разнообразим менюто си. Тежките храни като червени меса или храни с наситени мазнини затормозяват организма. Тялото ни насочва енергията към преработка на храната, което ни кара да се чувстваме още по-отпаднали.

Прочистване на организма

Здравословното хранене помага за неприятната пролетна умора, като прочиства организма. През зимата сме склонни на небрежност по отношение на качеството на храната. С наближаването на топлите сезони обаче, организмът има нужда от презареждане. Плодовете и зеленчуците ще ни помогнат да изхвърлим токсините и да получим необходимата енергия за нови подвизи.

зеленчуци

Повече витамини

Витамините са ни изключително необходими, ако искаме бързо да се справим с тежката пролетна умора. Те стимулират имунната система, което ни помага да устоим на пролетните болести, характерни за променливите температури. Освен това те помагат за обработването на храната и преобразуването ѝ в енергията, от която се нуждаем през този период.

  • Време за себе си

време за себе си

Когато не се чувстваме добре, задължително трябва да обърнем внимание на проблемите си. Грижата за себе си има главна роля за доброто емоционално състояние. Вместо да пренебрегваме симптомите на пролетна умора, редно е да вземем мерки, като си посветим необходимото време и внимание. Това състояние е строго индивидуално и всеки заслужава да намери най-правилния начин да се възстанови.

Грижа за хубава кожа

Както по-рано споменахме, умореният вид е сред основните симптоми на пролетната умора. Постоянната отпадналост си проличава по очите и кожата на лицето. Усещаме клепачите си натежали и по-рядко се усмихваме. Същевременно, сякаш ни липсват сили да се погрижим за себе си с грим или козметика. Най-лесната стъпка за по-свеж вид е добрата хидратация, особено на кожата около очите. Ампулите с натурални масла изглаждат и подмладяват кожата, а погледът става по-бистър и сияен. А по-жизненият вид ще ни даде стимул да преборим пролетната умора.

хубава кожа

Любимо хоби

Важно е да си отделяме време, за да се чувстваме пълноценни и удовлетворени. Любимите ни дейности няма да ни изморят, а напротив, ще ни дадат повече енергия и добро настроение. Каквото и да е хобито Ви, от превод на поезия до колоездене, всяка минута, която му посвещавате, ще Ви се отплати многократно. Не забравяйте, че нивата на серотонин са свързани именно с чувството на удовлетворение. Ако трудно намирате няколко минути за хобито си, гледайте на него като на инвестиция на време. След това ще бъдете заредени с нови сили да се справите и с професионалните си ангажименти.

  • Билкови тинктури против пролетна умора

билкови тинктури

Не е нужно да се борим с пролетната умора съвсем сами. Зимните изпитания за организма са отслабили имунната ни система и понякога не намираме сили да посрещнем предизвикателствата на новия сезон. За щастие има и помощни средства под формата на хранителни добавки, с които бързо да се почувстваме по-добре. Когато подбираме тези средства, трябва да внимаваме да са на естествена основа. Излишно е да затормозяваме организма си със синтетични вещества. В този момент трябва да се стремим единствено да го облекчаваме и прочистваме.

Тинктурата от златен корен ни помага да се справим с пролетната умора по възможно най-ефективния начин. Тя стимулира умствената дейност, като ни прави по-съсредоточени и намалява сънливостта. Същевременно, екстрактът от златен корен ни дава повече енергия и повишава физическата активност. Така много по-лесно ще намерим сили за всички останали съвети и методи за справяне с пролетната умора. Все пак трябва да започнем отнякъде.

почивка

И не забравяйте, че…

Пролетната умора е индивидуално състояние. Нейната поява и продължителност варира между отделните хора и зависи от редица фактори, свързани със здравето, емоционалното състояние и ежедневието. Важно е да познаваме нуждите на организма си, за да можем ефективно да се справим с умората. Пълноценното хранене и спортът неминуемо ще ни заредят с енергия и витамини, с които ще преодолеем тежката отпадналост. Те са универсални решения, от които всеки би имал полза.

Грижата за себе си започва от самите нас. Заслужаваме да се чувстваме добре и да отделяме внимание и време за себе си. Грижите се отплащат с усещане за удовлетворение и добро настроение. Любимите ни дейности могат да станат част от ежедневието ни. По този начин ще намирам енергия и мотивация и за останалите по-прагматични ангажименти. В крайна сметка не забравяйте, че природата е на Ваша страна. Сред лековитите билки ще намерите бързи и ефективни начини да се справите с наприятната пролетна умора. С повече енергия и сили ще можете да започнете по-здравословен и щастлив живот.

щастие

Вашият коментар