С какво храните децата си?

Вегетарианство при децата

Голямото разнообразие на храна води към нарастващ интерес към различните видове хранителни режими както от нас възрастните, така и от нашите деца. Такива са вегетарианството, веганството, суровоядството и много други. Ние, като възрастни и вече осъзнати хора, можем да вземем трезво решение за личните ни предпочитания и кой начин на хранене да изберем за себе си. Трябва да не забравяме обаче, че децата ни често възприемат от нас този начин на хранене и затова е важно да знаем особеностите на режима, който сме избрали, за да можем да преценим дали той е подходящ и за нашите деца.

Решението подрастващите да са на вегетариански и вегански режим на хранене предизвиква редица спорове. Причината за това е фактът, че повечето хора не са добре информирани за тези хранителни навици, както и за наличието на голямо разнообразие на заместители на така важните нутриенти, като протеинът например, които могат да бъдат лесно намерени и в други продукти.

Ако решим децата ни да минат на вегетариански режим на хранене, трябва да имаме предвид, че най-важното, а често и най-трудното нещо, е това учителите и хората около децата ни да разберат специалните им хранителни нужди.

Промяната към вегетарианство или веганство

Вегетарианството при децата

Хората избират да се откажат от консумацията на месо или животински продукти по различни причини. Те могат да бъдат религиозни, да включват притеснения относно правата на животните или пък просто да одобряват и да следват личния пример на семейството и приятелите си. Голям брой от хората вземат това важно решение заради многобройните здравословните ползи, които се асоциират с безмесната диетика.

Вегетарианство и ползите от него

вегетарианството при децата

Правилно планираната диетика би могла значително да подобри здравето и да спомогне за набавянето на важни витамини, минерали, протеини, карбохидрати и полезни мазнини. Ограничената консумация на месо също би спомогнала за намаляване на риска от хронични болести. Болести като наднормено тегло, сърдечни проблеми, диабет и дори някои видове рак.

Видове вегетариански диетики

  • Веган
  • Лакто вегетарианство
  • Лакто-ово вегетарианство
  • Полу-вегетарианство
  • Суровоядци
  • Плодоядци

Хранителни аспекти при децата вегетарианци в училище

вегетарианството при децата

Според Американската асоциация по диетика добре балансираната вегетарианска или веганска диетика може да задоволи всички нитрогенни нужди. Също така може да набави необходимите аминокиселини за правилния растеж и развитие на всяко дете. Правилното хранене при децата трябва да им осигури достатъчно калории, за да могат да задоволят нуждите, свързани с растежа и с дневния им разход на енергия. Също така и да бъдат стабилен източник на важните нутриенти като протеини, желязо, цинк, витамин Д и витамин B12.

  • Протеин

вегетарианството при децата

Протеинът има изключително важна функция за тялото и е от голямо значение за правилното и навременно развитие на детето. Затова е добра новина, че всъщност то може да си ги набави и чрез бобови и други растителни храни. Богати на протеин, освен различните бобови култури, са например ядките, фъстъченото и бадемовото масло, соевите продукти като сирене тофу, както и млечните продукти и яйцата.

  • Желязо

вегетарианството при децата

 

  • Калций

вегетарианството при децата

Калцият е основен градивен костен елемент. Поради тази си важност за изграждането на стабилна костна структура, включително тази на зъбите, при децата е необходимо приемът на калций да се съобрази с тези нужди. Соевото мляко, зърнени култури, както и портокаловият сок биха имали благоприятно влияние върху правилното израстване на децата ни. Тъмнозелените на цвят листни зеленчуци като ряпата и синапеното зеле са богати на калций. Могат да бъдат включени в детското меню заедно с другия страхотен източник на калций – млечните продукти.

  • Цинк

вегетарианството при децата

Този химичен елемент е от особена важност за много биохимични реакции, които настъпват в детското тяло. Той като спомага за подсилването и правилното функциониране на имунната система. Източник на цинк за вегетарианци и вегани са повечето видове бобени култури, зърнени закуски, тиквени семки и пшенични кълнове. Млякото и млечните продукти също са добър източник на цинк.

  • Витамин B12

вегетарианството при децата

Витамин B12 е важен за произвеждането на червени кръвни телца, които транспортират кислород през тялото. Този витамин е важен елемент за правилното функциониране на неврологичната система. Участва в сформирането на ДНК – протеинът който носи генетични данни в клетките на тялото. Витамин B12 си набавяме чрез животински продукти като яйца например, както и чрез мюсли, овесени ядки, соя и соево мляко и мая.

Предизвикателствата да бъдеш дете вегетарианец в училище

вегетарианството при децата

От огромно значение е да се разбере, че да си вегетарианец е предизвикателно и е съпътствано от трудности в училище. Изисква се отдаденост и дисциплина, както и правене на компромиси.

Трудностите, с които детето вегетарианец може да се сблъска в училище:

  • На младите вегетарианци може да се наложи да се справят с евентуални негативни коментари по техен адрес поради избора на хранителен режим;
  • Достъпът до здравословна вегетарианска храна би могъл да бъде ограничен в училищния стол;
  • В опита си да намерят заместител на здравословната вегетарианска кухня биха попаднали на храни като пържени картофи, чипс и други допълнително подсладени храни, сладолед и т.н.

Съвети, които биха помогнали на детето вегетарианец да превъзмогне тези препятствия:

  • Ако училището не предлага топъл вегетариански обяд, родителите могат да приготвят предварително домашна храна, която детето да носи със себе си;
  • Децата със специален безмесен хранителен режим могат да предложат на техните съученици да опитат от тяхната храна. Те биха харесали вкуса й, бъдете сигурни!
  • Знай, че се храниш наистина здравословно. Децата, бивайки постоянни и уверени в избора си на диетика, могат да дадат пример на връстниците си относно здравословното и вегетарианско хранене, както и да ги научат на нови неща относно хранителните им ползи;
  • Направете вегетарианска хранителна пирамида заедно с детето, която да му показва разнообразието от безмесни храни, които то може да консумира. От изключителна важност е децата да са правилно информирани за разликите между тяхната диетиката и тази на съучениците им.

вегетарианството при децата

Разбира се, златното правило, че всяка крайност не е препоръчителна и е нездравословна, важи с пълна сила и тук. Трябва да имаме предвид, че не бива да налагаме личностните си хранителни предпочитания, особено ако те са крайни. Всяко дете има нужда ежедневно от пълноценна храна, за да може да изгради силен и здрав организъм. Препоръчително е да следим телесните и биохимични показатели на децата си, ако сме избрали пътя на безмесното хранене и за тях.

Най-важното е да бъдем толерантни към избора на другите и да го уважаваме така, както бихме искали останалите да уважават нашите житейски избори.

( Здраве & Вино – Натурални и БИО продукти! Избери българското! )

Препоръчани статии:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *