Няма добри и лоши емоции!

Няма добри и лоши емоции! | Здравословен блог | Здраве & Вино

НЯМА ДОБРИ И ЛОШИ ЕМОЦИИ, А САМО ДОБРИ И ЛОШИ НАЧИНИ ДА ГИ ВЪЗПРИЕМЕМ!

Как емоциите всъщност ни помагат?

Как се чувстваш в момента, докато четеш тази статия? Изпитваш любопитство? В очакване си да научиш нещо ново за себе си? Или мислиш, че ще ти бъде скучно, защото е поредното нещо, което четеш с цел времето на работа да мине по-бързо? Или си щастлив, защото в теб кипи жажда за знание? Най-вероятно съзнанието ти е заето да размишлява върху други неща като следващия уикенд, така очакваната почивка с дъх на море или преходът към нови планински върхове.

Емоции като тези са неизменна част от живота ни. Дават ни информация за това какво да очакваме и ни помагат да реагираме.

Усещаме емоции още откакто сме били в утробата на майките си. Децата и тийнейджърите реагират на емоциите си чрез промяна на изражението на лицето си или чрез действия като смях, гушкане или плач. Те усещат и показват емоции, но все още не са развили способността да дадат име на чувствата, които изпитват.

С времето и опита, който добиваме, се научаваме да усещаме и разбираме емоциите. Вместо да реагираме на тях първично имаме способността да определим какво изпитваме и успяваме също така да го вербализираме. Благодарение на фактори като времето и практиката се научаваме все по-добре да разбираме себе си в чувствата си. Това умение се нарича „емоционално осъзнаване“.

Емоционалното осъзнаване ни помага да знаем от какво имаме нужда и от какво не. Спомага също така за създаване на стабилни взаимоотношения с околните. Това се дължи на факта, че осъзнавайки емоциите си, ние можем да ги комуникираме по-ясно и да сме уверени, че човекът отсреща би ни разбрал по начина, по който искаме. Емоционалното осъзнаване помага и за минимизиране на конфликти или по-лесното справяне с тях, но също така и ни прави по-силни и ни помага да превъзмогнем неприятни ситуации, в които изпадаме.

Ето някои неща, които е хубаво да знаем за емоциите:

  • Както идват, така и си отиват. Мнозина от нас ежедневно изпитват една немалка част от емоционалната палитра. Някои продължават секунди, докато други имаме чувство, че са вечни.
  • Емоциите могат да бъдат леки, силни или умерени. Тяхната интензивност зависи от конкретната ситуацията и, разбира се, е различна за всеки отделен човек.
  • Няма добри или лоши емоции, но има добри и лоши начини да се възприемат или да се реагира на тях. Да се научим как правилно да реагираме на спохождащите ни ситуации е отделна наука, която се нарича „управление на емоциите“. Първата стъпка обаче е разбирането на собствените ни настроения.

Всичко е наред!

Всеки от нас изпитва емоции. Някои от тях се усещат позитивни като щастие, обич, сигурност, вдъхновение, заинтересованост, благодарност и т.н. Други биват асоциирани с негативизъм като тъга, гняв, страх, срам, вина, притеснение. Важно е да знаем, че и двата вида емоции – позитивни и негативни, са нормални.

Настроенията ни са важни за нас, защото чрез тях получаваме информация за себе си и различните ситуации. Понякога обаче намираме за трудно да възприемем и осъзнаем как се чувстваме. Хората се характеризираме с това, че сме способни да съдим сами себе си за начина, по който се чувстваме. Такъв пример е, когато изпитваме завист например. Вместо да мислим, че не бива да мислим по начина, по който мислим, би било по-редно да отбележим начина, по който всъщност се чувстваме. Това ще ни даде много повече отговори за нас самите.

Избягвайки негативните емоции или преструвайки се че не се чувстваме така реално може да доведе до емоционални проблем в бъдеще. Трудно е да си позволим да превъзмогнем минали чувства, които са асоциирани с трудни моменти, ако не успеем да разберем начин, по който се чувстваме реално. Емоционалното осъзнаване е от изключителна важност за взимането на адекватни и ефективни решения, които са в основата на стабилното бъдеще. За тази цел не е необходимо непрестанно да говорим за това как се чувстваме обаче. Осъзнаването е вътрешно и започва от нас самите. Това означава да умеем да разпознаваме, уважаваме и да приемаме чувствата си, докато се случват.

Как да изградим собственото си емоционално осъзнаване?

Емоционалното осъзнаване ни помага да се опознаем и възприемем. Следователно, как може да станем по-осъзнати относно емоциите си? Нека да започнем със следните три точки:

  • Наименуване на емоциите, които усещаме. Сигурно си забелязал как се чувстваш развълнуван, след като си планирал уикенда си с приятели. Или пък как се чувстваш нервен преди изпит. Може да си спокоен, слушайки музика, вдъхновен от изложба или благодарен, когато твой приятел ти направи комплимент. Опитай се да дадеш имена на емоциите, които изпитваш, и да осъзнаеш какво точно изпитваш. Не е необходимо повече от секунда за това. Тази практика ще ти покаже, че всяка емоция идва и си отива, позволявайки друга да я замести.
  • Дай оценка на силата на емоциите си. След като си наименувал съответната емоция, е необходимо да направиш втора стъпка. Тя е да усетиш колко силно е чувството, с което асоциираш определената ситуация по скалата от 1 до 10 например, като 1 е най-леко, а 10 е най-интензивно.
  • Сподели чувствата си с най-близките си хора. Това е най-добрата практика за вербално изразяване на чувствата и е умение, което ще ти помогне да си по-близък с приятелите, семейството и всеки, който е близък до теб. Превърни споделянето в навик. Би могъл да споделяш както нещо изключително лично, така и нещата от живота – въпрос на избор е.

Както всичко друго в живота, когато става дума за емоции, практиката е незаменим учител. Напомняй на себе си, че няма добри или лоши емоции. И недей да съдиш чувствата си, а продължавай да ги разпознаваш и назоваваш, докато не достигнеш нивото на емоционална осъзнатост, с което се чувстваш комфортно.

( За още страхотни статии – Здравословен блог – Здраве & Вино – Здраве, Вино и Наслада! )

Препоръчани статии:

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *